tisdag 1 mars 2011

Hello Kitty mönstret!

Det var visst en som tyckte att jag skulle lägga ut mönstret, så då gör jag såklart det!
Är det några frågor eller något fel är det bara att kommentera!
Och det är de vanliga reglerna som gäller om mönstret!
Här kommer det:



Virkad Hello Kitty, mönster!
Detta mönster är ganska lätt. Det tog mig ungefär en förmiddag (eller från 9 på morgonen till 1 på dan’) Jag har använt mig av ett lite tunnare garn; Marks och Kattens Nissegarn. Men man självklart använda annat garn. Ju tjockare garn desto större figur.
För att kunna virka denna exakt efter mitt mönster så måste du kunna dessa virksätten:

fm = fastmaska
sm = smygmaska
lm = luftmaska
hst = halvstolpe
st = stolpe
2i1 = öka
2
à1 = minska
V. = Varv

Huvud:
V.1: 6fm = (6)
V.2: 2i1 = (12)
V.3: 1fm, 2i1 = (18)
V.4: 2fm, 2i1 = (24)
V.5: 3fm, 2i1 = (30)
V.6: 4fm, 2i1 = (36)
V.7-10: 4 enkla varv = (36)
V.11: 4fm, 2
à1 = (30)
V.12: 3fm, 2
à1 = (24)
V.13: 2fm, 2
à1 = (18)
V.14: 1fm, 2
à1 = (12)
Avsluta med en sm.
Stoppa huvudet, men spara en bit att fästa med.

Kropp:
V.1: 6fm = (6)
V.2: 2i1 = (12)
V.3: 1fm, 2i1 = (18)
V.4: 2fm, 2i1 = (24)
V.5: 3fm, 2i1 = (30)
V.6-9: 4 enkla varv = (30)
V.10: 3fm, 2
à1 = (24)
V.11: 1 enkelt varv = (24)
V.12: 2fm, 2
à1 = (18)
V.13: 1 enkelt varv = (18)
Avsluta med en sm.
Stoppa kroppen och sy några stygn krindg det öppna hålet så att det blir lite mindre, fäst och klipp av tråden.

Klänning:
OBS! Klänningen virkas med stolpar hela tiden!
V.1: 6st = (6)
V.2: 2i1 = (12)
V.3: 1st, 2i1 = (18)
V.4: 2st, 2i1 = (24)
V.5: 3st, 2i1 = (30)
V.6-7: 2 enkla varv = (30)
Virka nu 3 lm, hoppa över en fm och virka en sm i nästa. Upprepa det varvet ut.

Öron, gör 2:
V.1: 4fm = (4)
V.2: 2i1 = (8)
V.3-5: 3 enkla varv (8)
Behövs ej stoppas, spara en bit att fästa med.

Arm:
Lägg upp 8 lm, virka en hst i andra lösa maskan från nålen. Gör nu sm i de maskorna som är kvar.
Spara en bit att fästa med.

Rosett:
Lägg upp runt 10 lm, vänd och virka fram och tillbaka tills rosetten blir lagom hög. Tänk på att den kommer att bli lite mindre när man sätter fast bandet i mitten.
Bandet i mitten: Lägg upp lm så att det räcker runt rosetten, vänd och virka fm tillbaka.
Spara en bit att fästa med.

Montering:
Sy fast klänningen på kroppen och sy sen fast huvudet på det.
Sy fast öronen på huvudet och rosetten vid det ena örat.
Sy fast armarna, brodera ansikte!
KLART!

5 kommentarer:

  1. Det var en redigt söt HK! Funderar på att virka en till min vän som är galen i Hello Kitty.

    Jag vill inte kritisera ditt mönster alls, men skulle du kunna markera ut hur många maskor det ska vara efter varje varv? En annan grej, det är lite märkligt att det står fm i klänningen när allt är gjort i st?

    Cheers!

    SvaraRadera
  2. Oj! Jo, det är det! Tack snälla för påpekningen! :D Jag kan nog se om jag kan skriva ut hur många maskor det ska vara efter varvets gång.. ;)

    SvaraRadera
  3. Oj, oj inte för att jag förstod ngt! Men de e inte konstigt jag virkar ju inte... Försökte ju en gång men både Frida och jag gav upp -,- heheh

    SvaraRadera
  4. Haha, clara! Det var ju mest du som gav upp! :P :D<3

    SvaraRadera