fredag 14 januari 2011

Lets Dance och nytt gratis mönster!

Nu har jag "fibblat" lite med mönstret till mini grisen.
Jag tycker det är perfekt att sitta och skriva ner lite mönster medans man tittar på Lets Dance.
Jag är inte helt säker på att mönstret till grisen blev helt rätt men om det har råkat smyga sig in ett litet fel i mönstret så säg gärna till så ordnar jag det.
Jag vill också bara passas på att säga tack till alla fina kommentarerna som jag får här på bloggen! Jag blir verkligen jätte glad och får ännumera lust att både blogga och virka.
Men här kommer mönstret till mini grisen:




Mönster på en mini gris!
Denna lilla krabat blir ungefär 6cm lång om man räknar med knorren.
Den passar för alla virkare men den kan vara lite pillig.
Förkortningar:
fm = fastmaska
2i1 = öka (2fm i en maska)
lm = luftmaska
2
à1 = minska (virka ihop 2 maskor)
V. = varv
Kropp:
V.1: 6fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1
V.5-7: 3 enkla varv
V.8: 3fm, 2
à1, 2fm
V.9-10: 3 enkla varv
V.11: 2fm, 2
à1
V.12-13: 2 enkla varv
V.14: 1fm, 2
à1
V.15-16: 2 enkla varv
Stoppa med vadd och fäst garnet.
Trynet:
V.1: 6fm
V.2: 2i1 x 5
Sy fast längst fram så det blir ett tryne.

Ben, gör 4 stycken:
V.1: 4fm
V.2: 2i1
V.3: ett enkelt varv
Behövs ej stoppas med vadd. Spara en bit att fästa med.

Öron, gör två stycken.
V.1: 3fm
V.2: 2i1
Knorr:
Virka 5 lm, vänd. Börja virka i andra lm från nålen.
Montering:
Sy fast ”trynet” på kroppen. Sy fast öronen ganska långt fram på kroppen och sy sen fast benen så att den kan stå utan att välta omkull.
Klistra eller brodera på ögon.



 

KLART!
Säg gärna till om du har virkat efter mina mönster, skulle vara jätte kul att se!


Även om detta är ett gratis mönster så är det inte okej att lägga ut mönstret på någon annan hemsida utan att ha frågat mig om lov först, det är inte heller okej att säga att mönstret är ens eget. Man får inte heller sälja mönstret.
Och man får inte sälja figurer gjorda efter mina mönster!

Men ni får gärna ge bort figurer gjorda efter detta mönster!
Man får även visa upp figurerna på sin egen blogg men glöm då inte att länka till min blogg om du har gjort grisen efter mitt mönster.

6 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har beställt mina namnlappar från http://www.ikastetiket.dk/se/namn_etiketter men det finns säkert massa företag som erbjuder samma tjänster.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har virkat den söta minigrisen efter ditt mönster och publicerat på min blogg: http://mylife-vicki84.blogspot.se/2012/10/virkad-minigris.html

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken jättesöt liten minigris, Karin

    SvaraRadera